8-dages uddannelse i Emotions-Fokuseret Færdighedstræning for uddannede psykoterapeuter, psykologer, familiebehandlere og forældrevejledere.
EFST – Emotion Focused Skills Training er en anerkendt metode i at håndtere følelser i forældrerollen og er baseret på Dr. Joanne Dolhantys banebrydende forskning og arbejde med at give forældre mulighed for at påtage sig en vigtig rolle i helbredelsen af mentale sundhedsproblemer hos deres elskede børn og unge, og som danner grundlag for at vi som terapeuter lærer metoden til at kunne støtte forældrene i dette arbejde.
Værdigrundlaget i Emotions Fokuseret Færdighedstræning bygger på en grundlæggende tro på at forældre vil det bedste for deres børn. Det er derfor et mål at styrke forældrenes tro på egen mestring i mødet med barnets vanskelige følelser og krævende adfærd.
Uddannelsen af EFST-terapeuter er praktisk rettet og oplevelsesbaseret. Det betyder, at du som terapeut lærer konkrete færdigheder i hvordan du kan vejlede, arbejde terapeutisk med forældre og holde kursus for forældre.
Som terapeut får du kompetencer og materiale til selv at afholde todages forældrekurser.
På kurset vil du lære om konkrete færdigheder i at forstå og håndtere et barns vanskelige eller udfordrende følelser og adfærd.
Du lærer om:
- Empatisk validering, hvordan møder forældrene et barns følelser på en god måde, som lærer barnet at forstå, tåle og kunne håndtere og ikke skamme sig over sine følelser?
- Grænsesætning, hvordan kan forældre sætte grænser for barnet på en sund og fleksibel måde?
- Reparation, hvordan kan forældre reparere overfor barnet og sige undskyld, når de har gjort noget dumt eller lavet fejl, som har påført barnet smerte?
- Håndtering af egne følelser (følefælder), hvordan kan forældrenes egne følelser og emotionelle sår stå i vejen for, at de får gjort det bedste for barnet og hvordan kan de komme videre?
- Terapeutfølefælder, hvordan kan dine følelser som terapeut komme til at stå i vejen for at yde den hjælp du gerne vil?
Deltagerne vil træne på situationer, som er vanskelige for forælderen eller for barnet, så terapeuten hjælper forældrene med at finde ud af, hvad akkurat dette barn har brug for og hvad forældrene kan sige eller gøre.
Terapeuten vil også arbejde med egne følelser i terapeutrollen, som kan blive vanskelige eller udfordret i arbejdet.
Efter fuldført uddannelse kan deltagerne give individuel forældrevejledning, terapi i den specifikke metode med forældre og holde todages forældrekursus i Emotions-Fokuseret Færdighedstræning.
Underviser:
Charlotte Krolykke er uddannet EFT-terapeut og EFST-terapeut og er uddannet underviser og supervisor i EFST. Charlotte arbejder i egen praksis og på et privathospital med forældre, unge og voksne med psykiske udfordringer herunder med speciale i spiseforstyrrelser.
Du kan læse mere på hjemmesiden www.krolykketerapi.dk
Gæsteunderviser på modul 4:
Bente Austbø er projektleder for EFST-uddannelsen i Norge. Hun er uddannet klinisk psykolog med speciale inden for børn og unge og har mere end 20 års erfaring med arbejdet som psykolog.
Bente blev introduceret for EFST i 2014 og fik her en oplevelse af, at metoden var med til at ”revolutionerede livet” dels som mor og partner – men særligt som terapeut og fagperson. Hun er medforfatter på bogen, ”Emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre, en lærebok for terapeuter og veiledere”. Bogen er udgivet på norsk, engelsk og tysk. Bente er certificeret træner og vejleder i EFST og er en erfaren underviser.
Praktisk info:
Undervisningen foregår på EFT-instituttet, Borgergade 28, 2. sal fra 9.30 16.30
Kurset er delt op i fire moduler a to dage (fre. -lør.)
Datoerne for uddannelsen i 2024 er:
- Modul 15. + 16. marts
- Modul 26. + 27. april
- Modul 24. + 25. maj
- Modul 21. + 22. juni
Litteratur på kurset:
“Emosjons-Fokusert Ferdighetstrening for foreldre”, Anne Hilde Vassbø Hagen, Bente Austbø m.fl.
“Sinte Barn og Sinte Voksne”, Anne Hilde Vassbø Hagen
“De følsomme relationer”, Susan Hart
Valgfri litteratur:
“Den neuroaffektive billedbog”, Marianne Bentzen
“Den neuroaffektive billedbog 2”, Marianne Bentzen og Susan Hart
“Fra tilknytning til mentalisering”, Susan Hart
“Leg for sjov og alvor”, Susan Hart og Annie Jakobsen m.fl.