Studiebeskrivelse

Studie

beskrivelse

4½ årig uddannelse til Psykoterapeut

EFT-instituttet har eksisteret siden 2011.

På EFT-instituttet vil du opleve et livfuldt og seriøst studiemiljø, med mennesker, der er optaget af personligt arbejde og udvikling, respektfuld kommunikation og forskning inden for den emotionsfokuserede terapi.

Med den 4½-årige uddannelse ønsker vi at leve op til kravene på niveau 7 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring, hvor mesterligheden er i højsæde. Vi har et stærkt og gennemgående fokus på praksis, hvor vi samtidig skaber rum til fordybelse i teori og forskning.

Uddannelsen tager afsæt i den emotions-fokuserede terapi (EFT), der er teoretisk velunderbygget og meget systematisk opbygget, hvilket i et pædagogisk og uddannelsesmæssigt perspektiv, gør den let og overskuelig at formidle, forstå og udføre.

Der lægges særlig vægt på forståelsen af psykoterapi som en avanceret professionel praksis, hvor terapeuten selv udgør det vigtigste redskab. Derfor kombinerer uddannelsen en solid teoretisk og metodisk forandring med intensiv praktisk træning i terapeutiske færdigheder.

EFT-netværket fungerer som et levende forum for færdige psykoterapeuter og parterapeuter fra EFT-instituttet

Den udmærker sig blandt andet ved den videnskabeligt velunderbyggede emotionsteori, der helt unikt beskriver både de grund emotioner, vi er født med, de forskellige niveauer og kategorier af følelser, vi udvikler gennem opvæksten, og de ’mønstre’ af emotionelle processer, vi dan¬ner i forbindelse med vores konkrete opvæksterfaringer.

Teorien giver terapeuten en god mulig¬hed for at differentiere de emotionelle udtryk og processer, klienten præsenterer, for således at kunne være hjælpsom i forhold til at støtte den enkeltes klients forandringsproces.

Terapiformen fokuserer på at hjælpe mennesker med at blive opmærksomme på og udtrykke deres følelser, at lære at acceptere og regulere følelser i sig selv og i relationer, at kunne reflektere og danne mening med hjælp af følelser og at kunne transformere mønstre og følelser, til at blive hjælpsomme, når vi navigerer i verden.

EFT-instituttet arbejder tæt sammen med EFT’ens primære ophavsmand, Dr. Leslie S. Greenberg, der er en af de mest fremtrædende forskere indenfor den oplevelsesoriente¬rede psykoterapeutiske tradition og anses for en af verdens ledende autoriteter i arbejdet med emotioner i psykoterapi. EFT'en er internationalt forankret og markerer sig stadigt stærkere i såvel USA og Canada som i Europa og Asien.

Uddannelsens formål og relevans


Overordnet formål:

Den 4,5-årige uddannelse på EFT-instituttet har til formål at uddanne psykoterapeuter, der kan praktisere Emotions-Fokuseret Terapi (EFT) på et højt fagligt og etisk niveau. Hensigten med uddannelsen er således:

At udvikle de studerendes personlige, relationelle, teoretiske, metodiske og refleksive kompetencer

At bibringe de studerende en høj etisk bevidsthed i udøvelsen af psykoterapi og/eller andre praksisser, hvor den personlige kontakt med mennesker er central.

At øge de studerendes evne til kritisk anvendelse af teori og metode, så de i deres fremtidige virke kontinuerligt inddrager og forholder sig til ny viden og erfaring.

At de studerende opbygger et solidt teoretisk og metodisk vidensfundament med rod i forskningsbaseret praksis.

Der lægges særlig vægt på forståelsen af psykoterapi som en avanceret professionel praksis, hvor terapeuten selv udgør det vigtigste redskab. Derfor kombinerer uddannelsen en solid teoretisk og metodisk tilgang med intensiv praktisk træning i terapeutiske færdigheder samt arbejde med forskning i egen praksis.

Relevans for arbejdsmarkedet

Psykoterapeuter spiller en central rolle i den mentale folkesundhed i Danmark. De bidrager til forebyggelse og behandling af psykiske lidelser i blandt andet folkeskoler, kommuner, psykiatrien samt private organisationer. EFT-instituttets berettigelse i feltet understreges af, at forskning altid har været en integreret del af EFT. Både kvantitativ og kvalitativ forskning på området vokser hastigt og styrker evidensgrundlaget for metoden1.

Uddannelsen kvalificerer de studerende til en karriere som psykoterapeuter, hvor de kan arbejde med behandling af psykiske lidelser som depression, angst, traumer og relationelle problematikker. EFT har vist sig særligt effektivt inden for disse områder, hvilket gør uddannelsen yderst relevant i en tid med stigende efterspørgsel på evidensbaseret psykoterapi i sundhedssektoren.


Konkret viser forskningen, at EFT er særligt effektivt til behandling af depression, misbrug/traumer og uløste konflikter i nære relationer. Nyere studier understøtter også anvendelsen af EFT til angstlidelser som social angst og generaliseret angst1.


Psykoterapeuters praksiserfaring og relationskompetence er særligt efterspurgt inden for børne- og ungeområdet, hvor pædagoger og lærere ofte ikke har den nødvendige uddannelse til at håndtere trivselsproblemer, mens psykologer og psykiatere typisk først inddrages, når problemerne er blevet alvorlige. Ligeledes er relationelle kompetencer en ressource, der i højere grad kunne udnyttes i sundhedsvæsenet.


Desuden er kompetencerne fra uddannelsen relevante inden for områder som socialrådgivning, pædagogik og undervisning, ledelse og organisationsudvikling samt kulturelle fag. Viden og færdigheder inden for facilitering af terapeutiske gruppeforløb, emotionelle processer og kommunikation er her af stor værdi.


1./R. Elliott, J. C. Watson, R. N. Goldman, and L. S. Greenberg, Learning Emotion-Focused Therapy, Chapter 2: Research on Emotion-Focused Therapy and Implications for Practice, 2025, American Psychological Association

Nedenfor kan du læse mere om vores læringsmål opdelt på viden, færdigheder og kompetencer.

VIDEN
Efter endt uddannelse har den studerende tilegnet sig viden om:

De forskningsbaserede psykologiske teorier indenfor udviklingspsykologi, personlighedsdannelse og emotionsteori, der danner grundlag for den Emotions-Fokuserede Terapis teori og metode.

Dynamiske processer, der influerer menneskesindet og potentielt kan skabe grundlag for menneskelig udvikling

Ændring af mønstre for emotionelle processers forløb

Viden om den Emotions-Fokuserede Terapis teori, metoder og interventionsformer generelt og i forhold til specifikke og komplekse psykiske problemstillinger

Forskningsbaseret praksis og praksisbaseret forskning i Emotions-Fokuseret Terapi og opdateret viden om forskningsresultater på området

Det officielle diagnosesystem, psykiske lidelser, personlighedsforstyrrelser, sygdomsmodel og menneskesyn i forhold til den emotionsfokuserede terapis transdiagnostiske forståelsesramme, procesdiagnoser og menneskesyn

Den historiske udvikling af det psykoterapeutiske felt generelt og af den Emotions-Fokuserede Terapi specifikt og dens placering i det psykoterapeutiske felt

Videnskabsteori, kvantitative og kvalitative forskningsmetoder

De etiske rammer, regler og dimensioner i forhold til såvel udøvelse af psykoterapi som forskning i egen praksis

Indsigt i egen selvorganisering, personlige ressourcer og begrænsninger samt udviklingspotentialer i forhold til udøvelsen af psykoterapi

FÆRDIGHEDER
Efter endt studie har den studerende tilegnet sig færdigheder i at

Møde en klient kontaktfuldt og nærværende og anvende den fænomenologiske dialog og empatiske kommunikation nuanceret og differentieret, afstemt med den konkrete klient i den konkrete situation både verbal og nonverbalt

Etablere og løbende kvalificere eller justere en arbejdsalliance med klienten, herunder skabe enighed omkring mål, fokus og arbejdsmetode

Forvalte de grundlæggende elementer i den cykliske terapeutiske proces

Tage vare på den etiske dimension, som den asymmetriske terapeutiske relation indebærer

Identificere, når der opstår kontraktbrud mellem terapeut og klient og kunne reparere og genetablere kontakten

Begrunde og reflektere kritisk over valg og fravalg af specifikke interventioner og interventionsmodeller i konkrete terapisituationer

Varetage psykoterapeutiske behandlingsforløb i overensstemmelse med god etisk praksis indenfor egen behandlingsramme og Dansk Psykoterapeutforenings gældende etiske regler

Aktivt at arbejde med egen selvorganisering, personlige ressourcer, udviklingspotentialer og læringsprocesser i forhold til egen psykoterapeutisk praksis

KOMPETENCER
Efter endt studie har den studerende tilegnet sig kompetencer, der sætter den studerende i stand til at

Omsætte sin faglige viden og færdigheder i psykoterapeutisk praksis

Forholde sig selvstændigt og refleksivt til hvordan egne psykologiske mønstre og selvorganiserende processer kan påvirke den terapeutiske proces samt tage højde for dette i terapeutiske forløb med forskellige klientmålgrupper

Påtage sig og bevare et terapeutisk lederskab, identificere og anvende relevante interventionsformer og teknikker i en given terapeutisk situation, i et givent øjeblik med en given klient

Anvende viden, metoder og færdigheder fra den emotionsfokuserede teori til at udarbejde, gennemføre og evaluere psykoterapeutiske samtaleforløb

Foretage og forholde sig selvstændigt og kritisk til undersøgelse, analyse, dokumentation og bearbejdning af kliniske problemstillinger

Formidle den emotionsfokuserede teori, metode, praksis og forskning på en etisk ansvarlig og professionel måde til relevante samarbejdspartnere og fagfæller

Uddannelsesintroduktion


EFT-instituttet anser, med Jette Fogs ord, psykoterapi for primært at være et mellemmenneskeligt anliggende. I forlængelse heraf betragtes psykoterapi som en avanceret, fint tunet håndværksmæssig professionsudøvelse der hviler på et teoretisk og forskningsbaseret fundament. ’Værktøjet’ er terapeuten selv, og udøvelsen kræver derfor først og fremmest stor selvindsigt samt personlige, relationelle og terapeutiske kompetencer.


Dette terapisyn afspejles såvel i uddannelsens indhold og opbygning som i dens undervisnings-, eksamens- og evalueringspraksisser. Samtidig er det et krav – og en nødvendighed – at psykoterapeuter i dag er i stand til at arbejde forskningsinformeret.

Det indebærer, at de ikke blot skal kunne orientere sig i og anvende ny forskningsbaseret viden, men også kunne reflektere kritisk over egen praksis i lyset af denne viden. For at kunne praktisere på et kvalificeret niveau og indgå i den faglige udvikling og samfundsdebatten, må terapeuter derfor løbende holde sig opdateret med den nyeste viden og forskning på området.

I uddannelsen vægtes det derfor, udover udviklingen af de personlige, relationelle og terapeutiske kompetencer, at de studerende opbygger et solidt teoretisk og metodisk vidensfundament med rod i forskningsbaseret praksis. Dette understøttes blandt andet gennem moduler i videnskabsteori og introduktion til forskningsmetoder, aktionsforskning og fænomenologiske metoder med henblik på anvendelse i psykoterapeutisk praksis.

Uddannelsen bygger på en grundlæggende forudsætning om, at personlig udvikling ikke blot er et sideløbende element, men en integreret del af den samlede læringsproces. Den studerende må være indstillet på kontinuerligt at arbejde med egne livserfaringer og mønstre – både for at opnå øget selvindsigt og for at styrke sin evne til at være nærværende, empatisk og fleksibel i mødet med andre mennesker. Udviklingen af den personlige dimension er således uløseligt forbundet med udviklingen af terapeutiske kompetencer.



Da psykoterapi samtidig er gennemsyret af etiske problemstillinger, udfordringer og dilemmaer – både i den konkrete terapeutiske relation og på et overordnet plan – er udviklingen af bevidstheden om og evnen til at navigere i disse etiske dimensioner ligeledes central i uddannelsesforløbet.

Det forventes, at de studerende deltager aktivt og engageret i alle dele af uddannelsen – individuelt, i grupper og i samarbejde med undervisere, terapeuter og medstuderende. Det pædagogiske grundlag hviler på en forståelse af læring som dialogisk og erfaringsbaseret, hvilket forudsætter åbenhed, refleksion og villighed til at involvere sig personligt i både undervisning og procesarbejde. Motivation og aktiv deltagelse er derfor afgørende for udbyttet af uddannelsen.

Af samme grund er det afgørende, at den studerende allerede har både faglig og praktisk erfaring fra tidligere uddannelser samt fra arbejde i mellemmenneskelige relationer. Det forudsættes desuden, at vedkommende besidder en grundlæggende forståelse for psykologiske og pædagogiske processer samt en vis social og personlig modenhed, der gør det muligt at reflektere over egne erfaringer og indgå i et konstruktivt, fagligt samarbejde med andre.

Ovenstående indebærer, at uddannelsen har 5 dimensioner, i den forstand, at den indeholder både en forskningsbaseret, en teoretisk, en personlig, en praktisk og en etisk dimension. Læs mere om de fem dimensioner i studievejledningen.

Jette Fog, Saglig medmenneskelighed. Grundforhold i psykoterapien. 1998, Netudgave 2007, Hans Reitzels Forlag.

Jette Fog og Lars Hem, Psykoterapi og erkendelse. Personligt anliggende og professionel virksomhed, 2009, Akademisk Forlag

Copyright EFT-INSTITUTET 2019 © | Cookiepolitik | Privatlivspolitik | EFT

Kontakt

Dorthe Johnson

Administrativ koordinator

Mandag - fredag:

kl. 9.00 - 14.00