Studiebeskrivelse
Emotions-Fokuseret Færdighedstræning – EFST
Efteruddannelse i Emotions-Fokuseret Færdighedstræning for uddannede psykoterapeuter, psykologer, familiebehandlere og forældrevejledere.
EFST – Emotion Focused Skills Training er en anerkendt metode i at håndtere følelser i forældrerollen og er baseret på Dr. Joanne Dolhantys banebrydende forskning og arbejde med at give forældre mulighed for at påtage sig en vigtig rolle i helbredelsen af mentale sundhedsproblemer hos deres elskede børn og unge, og som danner grundlag for at vi som terapeuter lærer metoden til at kunne støtte forældrene i dette arbejde.
Værdigrundlaget i Emotions Fokuseret Færdighedstræning bygger på en grundlæggende tro på at forældre vil det bedste for deres børn. Det er derfor et mål at styrke forældrenes tro på egen mestring i mødet med barnets vanskelige følelser og krævende adfærd.
Uddannelsen af EFST-terapeuter er praktisk rettet og oplevelsesbaseret. Det betyder, at du som terapeut lærer konkrete færdigheder i hvordan du kan vejlede, arbejde terapeutisk med forældre og holde kursus for forældre.
Som terapeut får du kompetencer og materiale til selv at afholde todages forældrekurser.
På kurset vil du lære om konkrete færdigheder i at forstå og håndtere et barns vanskelige eller udfordrende følelser og adfærd.
Du lærer om:
- Empatisk validering, hvordan møder forældrene et barns følelser på en god måde, som lærer barnet at forstå, tåle og kunne håndtere og ikke skamme sig over sine følelser?
- Grænsesætning, hvordan kan forældre sætte grænser for barnet på en sund og fleksibel måde?
- Reparation, hvordan kan forældre reparere overfor barnet og sige undskyld, når de har gjort noget dumt eller lavet fejl, som har påført barnet smerte?
- Håndtering af egne følelser (følefælder), hvordan kan forældrenes egne følelser og emotionelle sår stå i vejen for, at de får gjort det bedste for barnet og hvordan kan de komme videre?
- Terapeutfølefælder, hvordan kan dine følelser som terapeut komme til at stå i vejen for at yde den hjælp du gerne vil?
Deltagerne vil træne på situationer, som er vanskelige for forælderen eller for barnet, så terapeuten hjælper forældrene med at finde ud af, hvad akkurat dette barn har brug for og hvad forældrene kan sige eller gøre.
Terapeuten vil også arbejde med egne følelser i terapeutrollen, som kan blive vanskelige eller udfordret i arbejdet.
Efter fuldført uddannelse kan deltagerne give individuel forældrevejledning, terapi i den specifikke metode med forældre og holde todages forældrekursus i Emotions-Fokuseret Færdighedstræning.
Litteratur på kurset:
“Emosjons-Fokusert Ferdighetstrening for foreldre”, Anne Hilde Vassbø Hagen, Bente Austbø m.fl.
“Sinte Barn og Sinte Voksne”, Anne Hilde Vassbø Hagen
“De følsomme relationer”, Susan Hart
Valgfri litteratur:
“Den neuroaffektive billedbog”, Marianne Bentzen
“Den neuroaffektive billedbog 2”, Marianne Bentzen og Susan Hart
“Fra tilknytning til mentalisering”, Susan Hart
“Leg for sjov og alvor”, Susan Hart og Annie Jakobsen m.fl.