Studiebeskrivelse

Studie

beskrivelse

Emotions-Fokuseret Terapi for forældre

Vi har uddannet 265 psykoterapeuter siden 2011

Bliv uddannet i forældreterapi

Efteruddannelsen i emotionsfokuseret terapi for forældre tager afsæt i metoden Emotion Focused Skills Training (EFST), der er baseret på Dr. Joanne Dolhantys banebrydende forskning om forældrenes egne ressourcer i spil i forhold til at støtte deres barn i mistrivsel.


Som psykoterapeuter møder vi ofte forældre til børn, der har det svært og mistrives af forskellige grunde. Det kan være at de har en diagnose. At de har været udsat for noget traumatisk. At der er sygdom i familien. Eller at de gennem længere tid er blevet drillet i skolen. Det kan også være miljøet i familien påvirker dem negativt og at forældrene ønsker hjælp til at håndtere egne følelser og reaktioner i mødet med barnets vanskelige følelser eller krævende adfærd.

Uanset hvad grunden er, er målet med EFST at hjælpe de børn, der har det svært. Hjælpen giver vi gennem arbejdet med forældrene i forældreterapi.


Alle vores koordinerende undervisere er internationalt certificerede af isEFT.

EFST-metoden tager afsæt i en grundlæggende tro på, at forældre vil det bedste for deres børn. Det er derfor et mål at styrke forældrenes tro på egen mestring i mødet med barnets vanskelige følelser og krævende adfærd. Igennem forældreterapien kan vi give forældrene fornyet viden om følelser, så de bedre forstår både deres enge og barnets følelser. Og vi kan gennem øvelser med forældrene træne konkrete færdigheder, som de kan bruge arbejdet med deres børn.


Det særlige ved at arbejde med EFST-metoden er, at man som terapeut arbejder oplevelsesorienteret med forældre i terapien. Barnet er ikke til stede. Forældrene får derved mulighed for at vise alle deres følelser uden hensyntagen til, at barnet lytter med. Og barnet skal ikke sættes i en situation, hvor det kan føle sig skyldig i forældrenes følelser.

Arbejdet med forældrene hjælper således forældrene til at føle sig styrket og genfinde troen på sig selv, så de føler de har en retning at gå, så de selv og barnet får det bedre følelsesmæssigt og i relation til hinanden.


Du lærer om


Empatisk validering, hvordan møder forældrene et barns følelser på en god måde, som lærer barnet at forstå, tåle og kunne håndtere og ikke skamme sig over sine følelser?

Grænsesætning, hvordan kan forældre sætte grænser for barnet på en sund og fleksibel måde?

Reparation, hvordan kan forældre reparere overfor barnet og sige undskyld, når de har gjort noget dumt eller lavet fejl, som har påført barnet smerte?

Håndtering af egne følelser (følefælder), hvordan kan forældrenes egne følelser og emotionelle sår stå i vejen for, at de får gjort det bedste for barnet og hvordan kan de komme videre?

Terapeutfølefælder, hvordan kan dine følelser som terapeut komme til at stå i vejen for at yde den hjælp du gerne vil?

Deltagerne vil træne på situationer, som er vanskelige for forælderen eller for barnet, så terapeuten hjælper forældrene med at finde ud af, hvad akkurat dette barn har brug for og hvad forældrene kan sige eller gøre.


Terapeuten vil også arbejde med egne følelser i terapeutrollen, som kan blive vanskelige eller udfordret i arbejdet.


Efter fuldført uddannelse kan deltagerne give individuel forældrevejledning, terapi i den specifikke metode med forældre og holde todages forældrekursus i Emotions-Fokuseret Færdighedstræning.

LITTERATUR PÅ KURSET

“Emosjons-Fokusert Ferdighetstrening for foreldre”, Anne Hilde Vassbø Hagen, Bente Austbø m.fl.

“Sinte Barn og Sinte Voksne”, Anne Hilde Vassbø Hagen

“De følsomme relationer”, Susan Hart

VALGFRI LITTERATUR

“Den neuroaffektive billedbog”, Marianne Bentzen

“Den neuroaffektive billedbog 2”, Marianne Bentzen og Susan Hart

“Fra tilknytning til mentalisering”, Susan Hart

“Leg for sjov og alvor”, Susan Hart og Annie Jakobsen m.fl.

FORSKNINGSARTIKLER OM EMOTIONS-FOCUSED SKILLS TRAINING (EFST)

Ansar, N., Hjeltnes, A., Stige, S.H., Binder, P-E., & Stiegler, J.R. (2021). Parenthood – lost and found: Exploring parents’ experiences of receiving a program in emotion focused skills training. Frontiers in Psychology.

Læs mere

Ansar, N., Nissen Lie, H., Zahl-Olsen, R., Bertelsen, B. T., Elliott, R., & Stiegler, J.R. (2022). Effectiveness of parental emotion-focused skills training for internalizing and externalizing symptoms in children: A randomized clinical dismantling study. Journal of Clinical and Child & Adolescent Psychology.

Læs mere

Ansar, N.; Nissen Lie, H.; Stiegler, J.R. (2023). The effects of Emotion Focused Skills Training on parental mental health, emotion regulation and self-efficacy: Mediating processes between parents and children. Psychotherapy research.

Læs mere

Lehmann, V. O., Ansar, N., Kårstad, S. B., Markova, V. & Ness, O. (in process). Implementing an online program on Emotion Focused skills training (EFST) for parents in Norway: Insights from user involvement and cultural sensitivity.

Severinsen, L., Stiegler, J. R., Nissen-Lie, H. A., Sahar, B. & Zahl-Olsen, R. Effectiveness of emotion focused skills training for parents: study protocol for a randomized controlled trial in specialist mental health care. BMC Psychiatry.

Læs mere

Sådan foregår efteruddannelsen


Efteruddannelsen er praktisk rettet og oplevelsesorienteret, og danner grundlag for, at deltagerne lærer at bruge metoden, så de kan hjælpe forældre med at håndtere følelser i forældrerollen.


På efteruddannelsen vil du som deltager få indgående viden om EFST-metoden. Du vil få konkrete færdigheder i, hvordan du kan vejlede forældre, arbejde terapeutisk med forældrene i din praksis og holde kursus for forældre. Du vil lære om, hvordan forældrenes egne følelser kan komme i vejen, når de skal hjælpe barnet med sine følelser.


Du vil lære at anvende EFST-metoden effektivt, styrke forældrearbejdet og håndtere komplekse følelsesmæssige dynamikker mellem forældre og børn. Du får træning og direkte supervision fra underviseren, der sikrer, at du er godt rustet til at arbejde med forældre og hjælpe dem med at håndtere følelser i forældrerollen.


Deltagerne vil træne på situationer, som er vanskelige for forælderen eller for barnet, så terapeuten hjælper forældrene med at finde ud af, hvad akkurat dette barn har brug for og hvad forældrene kan sige eller gøre. Terapeuten vil lære at hjælpe forælderen med at finde ud af, hvad der sker i dem selv og hvad akkurat deres barn har brug for i de situationer, som er vanskelige.

Terapeuten vil også arbejde med egne følelser i terapeutrollen, som kan blive vanskelige eller udfordret i arbejdet.


EFST EFTERUDDANNELSE | 8 DAGE

KOMMENDE INFOMØDER


Vi holder løbende informationsmøder om efteruddannelsen. Møderne foregår på zoom i tidsrummet 19-20.

  • 12. september
  • 10. oktober


Copyright EFT-INSTITUTET 2019 © | Cookiepolitik | Privatlivspolitik | EFT

Kontakt

Dorthe Johnson

Administrativ koordinator

Mandag - fredag:

kl. 9.00 - 14.00