Studieplanerne er vejledende. Der kan således forekomme ændringer i forløbet, idet vi hele tiden tilstræber at videreudvikle uddannelsen i takt med ny viden og erkendelse og nye krav fra omgivelserne.
1. års moduler
2. års moduler
3. års moduler
4. års moduler
1. års moduler
Modul 1:
Introduktion til
EFT-instituttet og den 4-årige uddannelse
Emotions-Fokuseret Terapi og værdigrundlaget
Hinanden
Modul 2: INTERNAT
Mig – i og af – min verden
Familiegenogram
Integritet – samarbejde
Dannelse af procesgrupper
Modul 3:
Empatisk kommunikation
Metodisk referenceramme: Eksistentiel fænomenologisk metode
Dialog i symmetriske og asymmetriske relationer
Modul 4:
Krop, sans og følelse
Sanser-perception-respons
Modul 5:
Følelser i og mellem mennesker I
Ophav-Opvækst – Organisering-Opmærksomhed
Emotionsteori og selvorganisering
Interpersonelle emotionelle krænkelser
Sorg, skam, frygt og vrede
Modul 6:
Følelser i og mellem mennesker II
Ophav-Opvækst – Organisering-Opmærksomhed
Interpersonelle emotionelle krænkelser
Sorg, skam, frygt og vrede
Modul 7:
FØLELSER I OG MELLEM MENNESKER III
Ophav-Opvækst – Organisering-Opmærksomhed
Interpersonelle emotionelle krænkelser
Sorg, skam, frygt og vrede
Modul 8:
Menneskets eksistentielle grundvilkår
Eksistentielle grundprincipper og ultimative anliggender
Modul 9:
Opsamling på 1.årets tematikker
Personlige processer
Teoretisk forståelse:
Perspektivering i forhold til EFT
– Selvorganisering
– Dysfunktionelle emotionelle processer
Modul 10:
Evaluering
Selvevaluering og feedback
Evt. supplerende dialog om/ feedback på eksamensopgave
Udviklings- og læringsmål
Procesgruppemøder – Personlig og faglig sparring
7 Procesgruppemøder på 1. året.
Eksamen
Skriftlig hjemmeopgave
2. års moduler
Modul 1:
Selvorganiserende emotionelle processer
Introduktion til
’Emotion schemes’ (’køre’plan for emotionelle processer)
Dysfunktionelle emotionelle processer – Markører
Modul 2:
Seksualitet
Udvikling
Krop
Kommunikation
Modul 3:
Misbrugsproblematikker I
Seksuelle overgrebsproblematikker
Opsamling i EFT-perspektiv med koordinerende underviser
Modul 4:
Udviklingspsykologi
Neuroaffektiv udvikling
Tilknytning
Implikationer for psykoterapeutisk praksis
Modul 5:
Personligt opsamlende arbejde og træning i den empatiske kommunikation
Procesobservationer
Minimarkører
Modul 6:
Misbrugsproblematikker II
Alkoholfamilien og dens dynamik
Opsamling i EFT-perspektiv med koordinerende underviser
Modul 7:
Misbrugsproblematikker III
Spiseforstyrrelser
Opsamling i EFT-perspektiv med koordinerende underviser
Modul 8: INTERNAT
OM-SORG
Tab og traume
Sorg og krise
Tilknytning og adskillelse
Modul 9:
Eksistentielle overgange
Livscyklus
Livskriser
Modul 10:
Evaluering
Selvevaluering og feedback
Evt. supplerende dialog om/feedback på eksamensopgaven
Udviklings- og læringsmål
Procesgruppemøder – Personlig og faglig sparring
7 Procesgruppemøder på 2. året.
Eksamen
Skriftlig hjemmeopgave
3. års moduler
Modul 1:
Psykoterapiens hovedtraditioner – Psykoterapiforkning – Evaluering og rapportering
Historisk udvikling – nyere tendenser
Effekt – Proces – Evidens
Case – Forløb/Sekvens – Erklæring
Modul 2: INTERNAT
Gruppeproces og dannelse af studiegrupper
Individ og gruppe
Subgrupper og helgruppe
Teoretisk perspektivering
Modul 3:
Den terapeutiske relation og proces
Magtrelation – den etiske fordring
Overføring og modoverføring
Elementer i den terapeutiske proces
Case-formulering ’light’
Modul 4:
Markørerog specifikke interventioner I
Uklar indre følt fornemmelse – fokusering
Problematiske reaktioner
Terapeutisk træning i to grupper (to trænere)
Modul 5:
Markørerog specifikke interventioner II
Indre selvkritisk split: skam og frygt inducerende selv-hånlige processer