Studiebeskrivelse

Studie

beskrivelse

4½ årig uddannelse til Psykoterapeut

EFT-instituttet har eksisteret siden 2011.

På EFT-instituttet vil du opleve et livfuldt og seriøst studiemiljø, med mennesker, der er optaget af personligt arbejde og udvikling, respektfuld kommunikation og forskning inden for den emotionsfokuserede terapi.

Med den 4½-årige uddannelse ønsker vi at leve op til kravene på niveau 7 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring, hvor mesterligheden er i højsæde. Vi har et stærkt og gennemgående fokus på praksis, hvor vi samtidig skaber rum til fordybelse i teori og forskning.

Uddannelsen tager afsæt i den emotions-fokuserede terapi (EFT), der er teoretisk velunderbygget og meget systematisk opbygget, hvilket i et pædagogisk og uddannelsesmæssigt perspektiv, gør den let og overskuelig at formidle, forstå og udføre.

EFT-netværket fungerer som et levende forum for færdige psykoterapeuter og parterapeuter fra EFT-instituttet

Den udmærker sig blandt andet ved den videnskabeligt velunderbyggede emotionsteori, der helt unikt beskriver både de grund emotioner, vi er født med, de forskellige niveauer og kategorier af følelser, vi udvikler gennem opvæksten, og de ’mønstre’ af emotionelle processer, vi dan¬ner i forbindelse med vores konkrete opvæksterfaringer.

Teorien giver terapeuten en god mulig¬hed for at differentiere de emotionelle udtryk og processer, klienten præsenterer, for således at kunne være hjælpsom i forhold til at støtte den enkeltes klients forandringsproces.

Terapiformen fokuserer på at hjælpe mennesker med at blive opmærksomme på og udtrykke deres følelser, at lære at acceptere og regulere følelser i sig selv og i relationer, at kunne reflektere og danne mening med hjælp af følelser og at kunne transformere mønstre og følelser, til at blive hjælpsomme, når vi navigerer i verden.

EFT-instituttet arbejder tæt sammen med EFT’ens primære ophavsmand, Dr. Leslie S. Greenberg, der er en af de mest fremtrædende forskere indenfor den oplevelsesoriente¬rede psykoterapeutiske tradition og anses for en af verdens ledende autoriteter i arbejdet med emotioner i psykoterapi. EFT'en er internationalt forankret og markerer sig stadigt stærkere i såvel USA og Canada som i Europa og Asien.

Uddannelsens formål og læringsmål


Formål med uddannelsen:

Er at uddanne psykoterapeuter, der kan udøve Emotions-Fokuseret Terapi på et fagligt og etisk højt niveau. Hensigten med uddannelsen er således:

At udvikle de studerendes personlige, relationelle, teoretiske, metodiske og refleksive kompetencer

At bibringe de studerende en høj etisk bevidsthed i udøvelsen af psykoterapi og/eller andre praksisser, hvor den personlige kontakt med mennesker er central

At øge de studerendes evne til kritisk anvendelse af teori og metode, således at de i deres fremtidige virke kontinuerligt inddrager og forholder sig til ny forsknings- og erfaringsbaseret viden

Nedenfor kan du læse mere om vores læringsmål opdelt på viden, færdigheder og kompetencer.

VIDEN
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af viden er, at den studerende efter endt uddannelse:

Har viden om de forskningsbaserede psykologiske teorier, der danner grundlag for den Emotions-Fokuserede Terapis teori og metode, herunder udviklingspsykologi, personlighedsdannelse og emotionsteori

Har viden om dynamiske processer, der influerer menneskesindet og potentielt kan skabe grundlag for menneskelig udvikling

Har viden om ændring af mønstre for emotionelle processers forløb

Har viden om den Emotions-Fokuserede Terapis teori, metoder og interventionsformer generelt og i forhold til specifikke og komplekse psykiske problemstillinger

Har kendskab til forskningsbaseret praksis og praksisbaseret forskning i Emotions-Fokuserede Terapi

Har opdateret viden om forskningsresultater indenfor det Emotions-Fokuserede Terapeutiske felt

Har viden om det officielle diagnosesystem, herunder psykisk sygdom og personlighedsforstyrrelser, sygdomsmodel og menneskesyn i forhold til den Emotions-Fokuserede Terapis transdiagnostiske forståelsesramme, procesdiagnoser og menneskesyn

Har viden om den historiske udvikling af det psykoterapeutiske felt generelt og af den Emotions-Fokuserede Terapi specifikt, herunder dens placering i det psykoterapeutiske felt

Har viden om videnskabsteori, kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, herunder specifikt metoder, der egner sig til forskning i egen praksis

Har viden om de etiske rammer, regler og dimensioner i forhold til såvel udøvelse af psykoterapi som forskning i egen praksis

Har viden om og indsigt i egen selvorganisering, personlige ressourcer og begrænsninger samt udviklingspotentialer i forhold til udøvelsen af psykoterapi

FÆRDIGHEDER
De overordnede mål for den studerendes udvikling af færdigheder er, at den studerende efter endt uddannelse

Kan møde en klient kontaktfuldt og nærværende og anvende den fænomenologiske dialog og empatiske kommunikation nuanceret og differentieret, afstemt med den konkrete klient i den konkrete situation både verbal og nonverbalt

Kan etablere og løbende kvalificere eller justere en arbejdsalliance med klienten, herunder skabe enighed omkring mål, fokus og arbejdsmetode

Kan forvalte de grundlæggende elementer i den cykliske terapeutiske proces

Kan tage vare på den etiske dimension, som den asymmetriske terapeutiske relation indebærer

Kan identificere, når der opstår kontraktbrud mellem terapeut og klient og kan reparere og genetablere kontakten

Kan begrunde og kritisk reflektere over valg og fravalg af specifikke interventioner og interventionsmodeller i konkrete terapisituationer

Kan selvstændigt identificere og formulere en specifik, forskningsrelevant problemstilling, begrunde metodevalg, søge og anvende relevant teori og forskningslitteratur samt indsamle, analysere og konkludere ud fra data fra egen psykoterapeutisk praksis

Kan varetage psykoterapeutiske behandlingsforløb i overensstemmelse med god etisk praksis indenfor egen behandlingsramme og Dansk Psykoterapeutforenings gældende etiske regler

Kan aktivt arbejde med egen selvorganisering, personlige ressourcer, udviklingspotentialer og læringsprocesser i forhold til egen psykoterapeutisk praksis

KOMPETENCER
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af kompetencer er, at den studerende efter endt uddannelse:

Er i stand til at omsætte sin faglige viden og færdigheder i psykoterapeutisk praksis

Er i stand til at forholde sig selvstændigt og refleksivt til hvordan egne psykologiske mønstre og selvorganiserende processer kan påvirke den terapeutiske proces samt tage højde for dette i terapeutiske forløb med forskellige klientmålgrupper

Er i stand til at påtage sig og bevare et terapeutisk lederskab – herunder at kunne identificere og anvende relevante interventionsformer og teknikker i en given terapeutisk situation, i et givent øjeblik med en given klient

Er i stand til at anvende viden, metoder og færdigheder fra den emotionsfokuserede teori til at udarbejde, gennemføre og evaluere psykoterapeutiske samtaleforløb

Er i stand til at forholde sig selvstændigt og kritisk til undersøgelse, analyse, dokumentation og bearbejdning af kliniske problemstillinger, herunder planlægning, gennemførelse og evaluering af forskning i egen praksis, samt til dokumentation og rapportering

Er i stand til at formidle den Emotions-Fokuserede Terapis teori, metode, praksis og forskning på en etisk ansvarlig og professionel måde til relevante samarbejdspartnere og fagfæller

EFT-instituttets terapisyn


EFT-instituttet anser, med Jette Fogs ord, psykoterapi for primært at være et mellemmenneskeligt anliggende. I forlængelse heraf betragtes psykoterapi snarere som en avanceret, fint tunet håndværksmæssig professionsudøvelse, end som en teoretisk, akademisk disciplin.

’Værktøjet’ er terapeuten selv, og udøvelsen kræver derfor først og fremmest stor selvindsigt samt personlige, relationelle og terapeutiske kompetencer.

Dette terapisyn afspejles såvel i uddannelsens indhold og opbygning, som i uddannelsens undervisnings-, eksamens- og evalueringspraksisser.

Udover udviklingen af de personlige, relationelle og terapeutiske kompetencer, vægtes det i uddannelsen, at de studerende opbygger et solidt, forskningsbaseret teoretisk og metodisk vidensfundament.

Et sådant fundament anses som helt væsentligt for, at faget kan udøves på et kvalificeret grundlag, og i forlængelse heraf at ’Good Practice’ forudsætter, at terapeuter kontinuerligt holder sig opdateret om den nyeste viden på feltet og justerer deres praksis i forhold hertil.


Da psykoterapi er gennemsyret af etiske problemstillinger, udfordringer og dilemmaer såvel i den konkrete terapeutiske relation i ethvert givent øjeblik, som på det mere overordnede/generelle/formelle niveau, er udviklingen af bevidstheden om og evnen til at navigere i forhold til disse etiske dimensioner ligeledes central i uddannelsesforløbet.

PSYKOTERAPEUT UDDANNELSEN | 4 ½ årig

KOMMENDE INFOMØDER


Vi holder følgende informationsmøder på EFT-instituttet kl. 17.00 – 20.00

10. september

8. oktober

31. oktober

14. november

20. november

Copyright EFT-INSTITUTET 2019 © | Cookiepolitik | Privatlivspolitik | EFT

Kontakt

Dorthe Johnson

Administrativ koordinator

Mandag - fredag:

kl. 9.00 - 14.00