På EFT-instituttet vil du opleve et livfuldt og seriøst studiemiljø, med mennesker, der er optaget af personligt arbejde og udvikling, respektfuld kommunikation og forskning inden for den emotionsfokuserede terapi.
Med den 4½-årige uddannelse ønsker vi at leve op til kravene på niveau 7 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring, hvor mesterligheden er i højsæde. Vi har et stærkt og gennemgående fokus på praksis, hvor vi samtidig skaber rum til fordybelse i teori og forskning.
Uddannelsen tager afsæt i den emotions-fokuserede terapi (EFT), der er teoretisk velunderbygget og meget systematisk opbygget, hvilket i et pædagogisk og uddannelsesmæssigt perspektiv, gør den let og overskuelig at formidle, forstå og udføre.
Den udmærker sig blandt andet ved den videnskabeligt velunderbyggede emotionsteori, der helt unikt beskriver både de grund emotioner, vi er født med, de forskellige niveauer og kategorier af følelser, vi udvikler gennem opvæksten, og de ’mønstre’ af emotionelle processer, vi dan¬ner i forbindelse med vores konkrete opvæksterfaringer.
Teorien giver terapeuten en god mulig¬hed for at differentiere de emotionelle udtryk og processer, klienten præsenterer, for således at kunne være hjælpsom i forhold til at støtte den enkeltes klients forandringsproces.
Terapiformen fokuserer på at hjælpe mennesker med at blive opmærksomme på og udtrykke deres følelser, at lære at acceptere og regulere følelser i sig selv og i relationer, at kunne reflektere og danne mening med hjælp af følelser og at kunne transformere mønstre og følelser, til at blive hjælpsomme, når vi navigerer i verden.
EFT-instituttet arbejder tæt sammen med EFT’ens primære ophavsmand, Dr. Leslie S. Greenberg, der er en af de mest fremtrædende forskere indenfor den oplevelsesoriente¬rede psykoterapeutiske tradition og anses for en af verdens ledende autoriteter i arbejdet med emotioner i psykoterapi. EFT'en er internationalt forankret og markerer sig stadigt stærkere i såvel USA og Canada som i Europa og Asien.
Er at uddanne psykoterapeuter, der kan udøve Emotions-Fokuseret Terapi på et fagligt og etisk højt niveau. Hensigten med uddannelsen er således:
Nedenfor kan du læse mere om vores læringsmål opdelt på viden, færdigheder og kompetencer.
EFT-instituttet anser, med Jette Fogs ord, psykoterapi for primært at være et mellemmenneskeligt anliggende. I forlængelse heraf betragtes psykoterapi snarere som en avanceret, fint tunet håndværksmæssig professionsudøvelse, end som en teoretisk, akademisk disciplin.
’Værktøjet’ er terapeuten selv, og udøvelsen kræver derfor først og fremmest stor selvindsigt samt personlige, relationelle og terapeutiske kompetencer.
Dette terapisyn afspejles såvel i uddannelsens indhold og opbygning, som i uddannelsens undervisnings-, eksamens- og evalueringspraksisser.
Udover udviklingen af de personlige, relationelle og terapeutiske kompetencer, vægtes det i uddannelsen, at de studerende opbygger et solidt, forskningsbaseret teoretisk og metodisk vidensfundament.
Et sådant fundament anses som helt væsentligt for, at faget kan udøves på et kvalificeret grundlag, og i forlængelse heraf at ’Good Practice’ forudsætter, at terapeuter kontinuerligt holder sig opdateret om den nyeste viden på feltet og justerer deres praksis i forhold hertil.
Da psykoterapi er gennemsyret af etiske problemstillinger, udfordringer og dilemmaer såvel i den konkrete terapeutiske relation i ethvert givent øjeblik, som på det mere overordnede/generelle/formelle niveau, er udviklingen af bevidstheden om og evnen til at navigere i forhold til disse etiske dimensioner ligeledes central i uddannelsesforløbet.
10. september
8. oktober
31. oktober
14. november
20. november
Copyright EFT-INSTITUTET 2019 © | Cookiepolitik | Privatlivspolitik | EFT