Vores mål er at skabe et trygt rum, som giver plads til udvikling af de faglige og personlige kompetencer, der er forudsætningen for at være en kompetent parterapeut.
Dr. Les Greenberg har sammen med Dr. Susan Johnson udviklet en særlig model og metode til arbejdet med par, hvor den emotionsfokuserede terapi, det oplevelsesorienterede og et systemisk perspektiv udgør kernen i en terapeutisk model, hvor man kan arbejde med de negative interaktionsmønstre, som kan opstå, når parforholdet ikke længere opfylder partnernes emotionelle behov for at føle sig tryg, værdsat og respekteret eller hvor lidenskaben og lysten er slukket ned. Dr. Les Greenberg har siden i samarbejde med Dr. Rhonda Goldman videreudviklet modellen yderligere, som beskrevet i deres bog Emotion-Focused Couples Therapy – the Dynamics of Emotion, Love and Power.
EFT-netværket fungerer som et levende forum for færdige psykoterapeuter og parterapeuter fra EFT-instituttet
Efteruddannelsesforløbet består af 7 moduler af 3 dages varighed og et enkelt modul af 4 dages varighed, suppleret med 7 møder i studiegruppe undervejs. På de 8 moduler er der fordybelse i modellens faser, trin og interventioner gennem præsentation af teori, videoklip, træning af processer samt supervision på eget arbejde. Der lægges vægt på at deltagerne allerede tidligt i forløbet begynder at arbejde med par i prakis, og at de undervejs modtager supervision på dette gennem hele forløbet. Undervejs berøres også væsentlige temaer i arbejdet med par som f.eks. utroskab, par med traumer og ikke mindst, hvordan terapeuten selv kan blive ramt og rystet i arbejdet med par.
Dr. Rhonda Goldman vil være underviser på 4 dages modulet (hvor undervisning og materialer er på engelsk.
Rhonda N. Goldman, PhD, er adjungerende professor i klinisk psykologi ved Chicago School of Professional Psychology, og har derudover sin private praksis i emotions-fokuseret terapi, hvor hun både ser par og individuelle klienter. Hun er medforfatter til en lang række bøger indenfor emotions-fokuseret terapi, herunder Greenberg&Goldmans bog om den emotionsfokuserede parterapi: Emotion-Focused Couples Therapy: The Dynamics of Emotion, Love, and Power. Dr. Rhonda Goldman underviser i emotionsfokuseret terapi i Nordamerika, Europa og Asien. Dr. Goldman er medredaktør på journalen Person-Centered and Experiential Psychotherapies. Hun er medstifter og bestyrelsesmedlem I the International Society for Emotion-focused Therapy (ISEFT).
Psykoterapeut Steen Rassing, er gennemgående underviser og supervisor på uddannelsen. Steen er også underviser på EFT-instituttets 4-årige psykoterapeutiske efteruddannelse og har i en årrække specialiseret sig i emotionsfokuseret terapi for par, og med supervision af par-terapeuter.
I løbet af efteruddannelsen vi du få lejlighed til at fordybe dit kendskab til modellens faser, trin og interventioner. Der vil blive undervejs være praktisk træning gennem rollespil, præsentation af teori, video, og sidst i forløbet er der også indlagt enkelte supervisionsdage.
Psykoterapeuter, psykologer og andre med tilsvarende baggrund, der har gennemført EFT-instituttets grundforløb i emotionsfokuseret parterapi (enten gennemført på EFT-instituttet eller udbudt gennem Dansk Psykoterapeutforening), eller tilsvarende ISEFT godkendt level 1 træning i emotionsfokuseret parterapi. Deltagere, der har været gennem minimum 4 dages træning i Sue Johnsons model for emotionsfokuseret parterapi kan også søge om optagelse på efteruddannelsen, men skal inden start af forløbet deltage i et supervisionsforløb, hvor forskellen på modellerne er i fokus.
EFT-instituttet anser, med Jette Fogs ord, psykoterapi for primært at være et mellemmenneskeligt anliggende. I forlængelse heraf betragtes psykoterapi snarere som en avanceret, fint tunet håndværksmæssig professionsudøvelse, end som en teoretisk, akademisk disciplin.
’Værktøjet’ er terapeuten selv, og udøvelsen kræver derfor først og fremmest stor selvindsigt samt personlige, relationelle og terapeutiske kompetencer.
Dette terapisyn afspejles såvel i uddannelsens indhold og opbygning, som i uddannelsens undervisnings-, eksamens- og evalueringspraksisser.
Udover udviklingen af de personlige, relationelle og terapeutiske kompetencer, vægtes det i uddannelsen, at de studerende opbygger et solidt, forskningsbaseret teoretisk og metodisk vidensfundament.
Et sådant fundament anses som helt væsentligt for, at faget kan udøves på et kvalificeret grundlag, og i forlængelse heraf at ’Good Practice’ forudsætter, at terapeuter kontinuerligt holder sig opdateret om den nyeste viden på feltet og justerer deres praksis i forhold hertil.
Da psykoterapi er gennemsyret af etiske problemstillinger, udfordringer og dilemmaer såvel i den konkrete terapeutiske relation i ethvert givent øjeblik, som på det mere overordnede/generelle/formelle niveau, er udviklingen af bevidstheden om og evnen til at navigere i forhold til disse etiske dimensioner ligeledes central i uddannelsesforløbet.
*Online via Zoom
Copyright EFT-INSTITUTET 2019 © | Cookiepolitik | Privatlivspolitik | EFT