På EFT-instituttet vil du opleve et livfuldt og seriøst studiemiljø, med mennesker, der er optaget af personligt arbejde og udvikling, respektfuld kommunikation og forskning inden for den emotionsfokuserede terapi.
Vores opbygning af uddannelsen med en 2-årig basisuddannelse og en 2 1/2 årig overbygning ønsker vi at leve op til kravene på niveau 7 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring på overbygningen, hvor mesterligheden er i højsæde. Vi har et stærkt og gennemgående fokus på praksis, hvor vi samtidig skaber rum til fordybelse i teori og forskning.
Uddannelsen tager afsæt i den emotions-fokuserede terapi (EFT), der er teoretisk velunderbygget og meget systematisk opbygget, hvilket i et pædagogisk og uddannelsesmæssigt perspektiv, gør den let og overskuelig at formidle, forstå og udføre.
Der lægges særlig vægt på forståelsen af psykoterapi som en avanceret professionel praksis, hvor terapeuten selv udgør det vigtigste redskab. Derfor kombinerer uddannelsen en solid teoretisk og metodisk forandring med intensiv praktisk træning i terapeutiske færdigheder.
Den udmærker sig blandt andet ved den videnskabeligt velunderbyggede emotionsteori, der helt unikt beskriver både de grund emotioner, vi er født med, de forskellige niveauer og kategorier af følelser, vi udvikler gennem opvæksten, og de ’mønstre’ af emotionelle processer, vi dan¬ner i forbindelse med vores konkrete opvæksterfaringer.
Teorien giver terapeuten en god mulig¬hed for at differentiere de emotionelle udtryk og processer, klienten præsenterer, for således at kunne være hjælpsom i forhold til at støtte den enkeltes klients forandringsproces.
Terapiformen fokuserer på at hjælpe mennesker med at blive opmærksomme på og udtrykke deres følelser, at lære at acceptere og regulere følelser i sig selv og i relationer, at kunne reflektere og danne mening med hjælp af følelser og at kunne transformere mønstre og følelser, til at blive hjælpsomme, når vi navigerer i verden.
EFT-instituttet arbejder tæt sammen med EFT’ens primære ophavsmand, Dr. Leslie S. Greenberg, der er en af de mest fremtrædende forskere indenfor den oplevelsesorienterede psykoterapeutiske tradition og anses for en af verdens ledende autoriteter i arbejdet med emotioner i psykoterapi. EFT'en er internationalt forankret og markerer sig stadigt stærkere i såvel USA og Canada som i Europa og Asien.
Den 4 1/2-årige uddannelse på EFT-instituttet har til formål at uddanne psykoterapeuter, der kan praktisere Emotions-Fokuseret Terapi (EFT) på et højt fagligt og etisk niveau. Hensigten med uddannelsen er således:
De overordnede læringsmål for EFT-instituttets psykoterapeutuddannelse er udarbejdet med henblik på at sikre, at uddannelsens indhold, progression og faglige dybde svarer til kravene på niveau 7 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
Læringsmålene dækker de tre centrale niveauer: viden, færdigheder og kompetencer, og er formuleret, så de afspejler både en teoretisk og praktisk funderet tilgang til psykoterapi inden for den Emotions-Fokuserede Terapi (EFT).
Konkret viser forskningen, at EFT er særligt effektivt til behandling af depression, misbrug/traumer og uløste konflikter i nære relationer (R. Elliott, J. C. Watson, R. N. Goldman, and L. S. Greenberg, 2025). Nyere studier understøtter også anvendelsen af EFT til angstlidelser som social angst og generaliseret angst.
En helt ny undersøgelse blandt EFT-instituttets tidligere studerende fra august 2025 peger entydigt på, at psykoterapeutuddannelsen rummer en høj grad af relevans for arbejdsmarkedet. Respondenterne fremhæver, at de kompetencer, man tilegner sig gennem uddannelsen, er direkte anvendelige i en bred vifte af professioner og kontekster indenfor fx sundhedsvæsen, pædagogik, socialpsykiatri, ledelse og konsulentarbejde.
Det fremhæves, at psykoterapi bidrager til at håndtere centrale udfordringer på arbejdsmarkedet, herunder stress, angst, depression og andre belastninger, som påvirker både trivsel, arbejdsevne og sygefravær. Uddannelsen giver redskaber til at skabe bedre samarbejde, kommunikation og relationer på arbejdspladserne, hvilket igen styrker arbejdsmiljøet og øger produktiviteten.
Flere eksempler understreger, hvordan psykoterapeuter i stigende grad integreres i forskellige organisatoriske og samfundsmæssige kontekster. Kommuner, herunder Københavns Kommune, har påbegyndt ansættelser af psykoterapeuter til at understøtte borgere i overgangsfaser, mens både kommunale og private familiecentre samt botilbud anvender deres kompetencer i arbejdet med udsatte borgere og familier.
Hertil kommer, at mange psykoterapeuter bidrager gennem frivillige indsatser i organisationer som TUBA og Kræftens Bekæmpelse, hvor de yder væsentlig støtte til mennesker ramt af misbrug, sygdom eller kriser. Desuden ses en tendens til, at både offentlige og private virksomheder inddrager psykoterapeuter i arbejdet med medarbejdertrivsel og mental sundhed, f.eks. gennem individuelle samtaleforløb. Samlet set indikerer disse eksempler en voksende anerkendelse af psykoterapeutiske kompetencer som en ressource i organisatoriske, sociale og ledelsesmæssige sammenhænge
Samlet set viser svarene, at uddannelsen ikke blot har personlig værdi, men i høj grad bidrager til at udvikle kompetencer, som er aktuelle og nødvendige på et arbejdsmarked, der i stigende grad efterspørger de kompetencer, der opnås via Psykoterapeutuddannelsen i Emotionsfokuseret Terapi.
EFT-instituttet anser, med Jette Fogs ord, psykoterapi for primært at være et mellemmenneskeligt anliggende. I forlængelse heraf betragtes psykoterapi som en avanceret, fint tunet håndværksmæssig professionsudøvelse der hviler på et teoretisk og forskningsbaseret fundament. ’Værktøjet’ er terapeuten selv, og udøvelsen kræver derfor først og fremmest stor selvindsigt samt personlige, relationelle og terapeutiske kompetencer.
Dette terapisyn afspejles såvel i uddannelsens indhold og opbygning som i dens undervisnings-, eksamens- og evalueringspraksisser. Samtidig er det et krav – og en nødvendighed – at psykoterapeuter i dag er i stand til at arbejde forskningsinformeret.
Det indebærer, at de ikke blot skal kunne orientere sig i og anvende ny forskningsbaseret viden, men også kunne reflektere kritisk over egen praksis i lyset af denne viden. For at kunne praktisere på et kvalificeret niveau og indgå i den faglige udvikling og samfundsdebatten, må terapeuter derfor løbende holde sig opdateret med den nyeste viden og forskning på området.
I uddannelsen vægtes det derfor, udover udviklingen af de personlige, relationelle og terapeutiske kompetencer, at de studerende opbygger et solidt teoretisk og metodisk vidensfundament med rod i forskningsbaseret praksis. Dette understøttes blandt andet gennem moduler i videnskabsteori og introduktion til forskningsmetoder, aktionsforskning og fænomenologiske metoder med henblik på anvendelse i psykoterapeutisk praksis.
Uddannelsen bygger på en grundlæggende forudsætning om, at personlig udvikling ikke blot er et sideløbende element, men en integreret del af den samlede læringsproces. Den studerende må være indstillet på kontinuerligt at arbejde med egne livserfaringer og mønstre – både for at opnå øget selvindsigt og for at styrke sin evne til at være nærværende, empatisk og fleksibel i mødet med andre mennesker. Udviklingen af den personlige dimension er således uløseligt forbundet med udviklingen af terapeutiske kompetencer.
Da psykoterapi samtidig er gennemsyret af etiske problemstillinger, udfordringer og dilemmaer – både i den konkrete terapeutiske relation og på et overordnet plan – er udviklingen af bevidstheden om og evnen til at navigere i disse etiske dimensioner ligeledes central i uddannelsesforløbet.
Det forventes, at de studerende deltager aktivt og engageret i alle dele af uddannelsen – individuelt, i grupper og i samarbejde med undervisere, terapeuter og medstuderende. Det pædagogiske grundlag hviler på en forståelse af læring som dialogisk og erfaringsbaseret, hvilket forudsætter åbenhed, refleksion og villighed til at involvere sig personligt i både undervisning og procesarbejde. Motivation og aktiv deltagelse er derfor afgørende for udbyttet af uddannelsen.
Af samme grund er det afgørende, at den studerende allerede har både faglig og praktisk erfaring fra tidligere uddannelser samt fra arbejde i mellemmenneskelige relationer. Det forudsættes desuden, at vedkommende besidder en grundlæggende forståelse for psykologiske og pædagogiske processer samt en vis social og personlig modenhed, der gør det muligt at reflektere over egne erfaringer og indgå i et konstruktivt, fagligt samarbejde med andre.
Ovenstående indebærer, at uddannelsen har 5 dimensioner, i den forstand, at den indeholder både en forskningsbaseret, en teoretisk, en personlig, en praktisk og en etisk dimension. Læs mere om de fem dimensioner i studievejledningen.
Jette Fog, Saglig medmenneskelighed. Grundforhold i psykoterapien. 1998, Netudgave 2007, Hans Reitzels Forlag.
Jette Fog og Lars Hem, Psykoterapi og erkendelse. Personligt anliggende og professionel virksomhed, 2009, Akademisk Forlag
Copyright EFT-INSTITUTET 2019 © | Cookiepolitik | Privatlivspolitik | EFT